کد مطلب:285224 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:275

یاران حضرت مهدی
با نگاهی گذرا به تاریخ جوامع بشری، نقش دوران ساز و كلیدی جوانان در غالب حركت های فرهنگی و اجتماعی و نیز نهضت های حیاتبخش پیامبران الهی كاملا آشكار و روشن است. تجربه تاریخ بیانگر این مهم است كه در هر حركتی از استعدادهای فكری و نهفته قشر جوان به صورت اصولی و صحیح بهره برداری شده است، دستاوردهای بسیار مهم و ارزشمندی به دست آمده است. در مقابل، زمانی كه هدایت و رهبری گروه های جوان به دست افراد هوسران و قدرت طلب افتاده است، جنایات و تراژدی های بسیار دهشتناكی به وقوع پیوسته است. در حالی كه، در تفكر دینی بها دادن و شخصیت دادن و اهتمام به جوانان بسیار توصیه شده است.

برای روشن شدن این حقیقت، سزاوار است، سیره و عملكرد یكی از انبیاء الهی در این زمینه، با بهره برداری منفی رهبران مستبد از نیروهای جوان در جنگ های جهانی اول و دوم مقایسه شود تا آن گاه پیامدهای استفاده از ظرفیت های قشر جوان و نیز عدم استفاده و غفلت از آن آشكار گردد.

از این نظر، وقتی مجموعه روایات مربوط به قیام حضرت مهدی (عج) را مطالعه می كنیم، با این حقیقت آشنا می شویم كه زمینه سازان اصلی ظهور و اصحاب و یاران خاص آن حضرت در جریان تلاش برای تشكیل حكومت عدل جهانی، جوانان خواهند بود. به عنوان مثال، یكی از شخصیت های وارسته و شجاعی كه در آخرالزمان با هدف اصلاح وضع نابسامان جوامع اسلامی قیام خواهد كرد، فردی به نام «سید حسنی » است. به روایت امام صادق علیه السلام حسنی یك جوان خوش چهره و نورانی است كه علی رغم به دست آوردن قدرت و امكانات بسیار زیاد، آن گاه كه از ظهور حضرت مهدی علیه السلام آگاه می شود، خود را به همراه سپاهیانش به امام علیه السلام می رساند و با آن حضرت بیعت می كند. به یك روایت، امام زمان (عج) به وسیله ایشان برای مردم مكه چند روز پیش از قیام پیامی می فرستند...

گذشته از این، وقتی حضرت علی علیه السلام به مناسبتی از یاران و اصحاب امام عصر (عج) سخن می گویند، در توصیف ویژگی های آنان این چنین می فرمایند: یاران قائم (عج) همه از میان جوانان خواهند بود. سالخورده در بین آنها بسیار كم است و نسبت سالخوردگان بر جوانان در بین اصحاب آن حضرت همانند سرمه ای برای چشم و نمك برای غذاست و كمترین بخش غدا را نمك تشكیل می دهد. [1] .

این امر، ناشی از این است كه جوان به دلیل داشتن فطرت پاك و صفای باطن در درجه اول، از استعداد و ظرفیت بالای درك و توان شناخت حقیقت برخوردار است. علاوه بر آن، به واسطه شجاعت و شهامت زیادی كه دارد زودتر پذیرای حقایق می شود و در مقابل آنها لجاجت و سرسختی بی مورد به خرج نمی دهد.


[1] اصحاب القائم شباب لاكهول فيهم... بحارالانوار، ج 52، ص 334، ح 63.